Колко плодове и зеленчуци трябва да ядем на ден

Ако искате да се погрижите за здравето си, е по-добре да консумирате 10 порции плодове и зеленчуци дневно, вместо препоръчителните пет.

Според британски учени всекидневната консумация на 10 порции плодове и зеленчуци още по-съществено допринася за понижаване на риска от сърдечносъдови заболявания, рак и преждевременна смърт.

И докато от препоръчителните пет порции дневно също има полза, най-благоприятен ефект хората могат да извлекат, ако удвоят количеството, пише БТА.

За целите на изследването, публикувано в сп. „International Journal of Epidemiology“, специалисти от лондонския „Импириъл колидж“ са анализирали резултатите от 95 проучвания, посветени на консумацията на плодове и зеленчуци. На базата на направения анализ и приемайки, че една порция се равнява на 80 грама, изследователите изтъкват, че най-голяма полза може да се извлече от консумацията на 800 грама плодове и зеленчуци дневно.

Специалистите отбелязват, че и от по-малкия брой порции има полза – например всекидневният прием на 2,5 порции е свързан с 16 процента по-нисък риск от сърдечносъдови болести, 4 процента по-нисък риск от рак и 15 процента по-нисък риск от преждевременна смърт.

За сравнение – консумацията на 10 порции плодове и зеленчуци на ден е свързана с 24 процента по-нисък риск от сърдечносъдови болести, 33 процента по-нисък риск от инсулт, 13 процента по-нисък риск от рак и 31 процента по-нисък риск от преждевременна смърт.

Авторите на проучването отчитат, че ако всеки човек консумира по 10 порции плодове и зеленчуци на ден, по света могат да бъдат избегнати 7,8 милиона случая на преждевременна смърт.

https://gossips.bg/wp-admin/options-general.php?page=ad-inserter.php#tab-4

Изследователският екип е установил също, че ябълките и крушите, цитрусовите плодове, салатите и зелените листни зеленчуци като спанак, маруля и цикория, и кръстоцветните зеленчуци като броколи, зеле и карфиол осигуряват защита срещу сърдечносъдови болести, инсулт и преждевременна смърт.

Рискът от рак може да се понижи чрез консумация на зелени зеленчуци като спанак и зелен фасул, жълти зеленчуци като чушки и моркови, и кръстоцветни зеленчуци.

Експертите напомнят, че плодовете и зеленчуците са богати на антиоксиданти, които противодействат на свързаното с повишен риск от рак увреждане на ДНК, и освен това допринасят за понижаване на нивата на „лошия“ холестерол и високото кръвно налягане, и стимулират функциите на имунната система.