Най-дългото проучване на деца гении разкри какво е нужно за успех

По време на най-дълго продължилото проучване на деца гении в историята, в продължение на 4 десетилетия учени са следвали 5 000 деца, които са демонстрирали резултати в най-горния 1% по интелект.

Те открили, че интелектът играе огромна роля в постигането на успехи впоследствие в живота.

Най-дългото проучване на деца гении разкри какво е нужно за успех

Проучването започва първоначално през 1971 г. в университета Джон Хопкинс, но в момента се ръководи съвместно с университета Вандербилт. Към настоящия момент по-голяма част от участиците в него вече са възрастни.

Резултатите от проучването се противопоставят на дългогодишните теории, според научния журнал Nature. Първо, идеята, че силното представяне се дължи основно на тренировките и упражненията и второ, че „всеки може да стигне до върха с достатъчно концентрирани усилия в подходящата насока.“

Според проучването ранният познавателен интелект оказва по-голям ефект върху успеха, отколкото целенасочените упражнения или външни фактори, като вашия социално-икономически статус, пише CNBC.

„Децата, които са демонстрирали резултати в най-горния 1% по интелект, след това стават наши изтъкнати учени и академици, наши шефове на компании от Fortune 500 и федерални съдии, сенатори и милиардери,“ казва Джонатан Вай, психолог в университета Дюк.

Проучването също така набляга върху важността на насърчаване на развитието на преждевременно развити деца и важността от това да се позволява на тези, които се учат бързо, да пропускат класове в училище.

Проучването сочи, че вероятността впоследствие да завършат докоторантура или да регистрират патент е с 60% по-висока при деца, които са прескочили клас по време на обучението си.

Вероятността пък да завършат докторантура в така наречената сфера STEM (наука, технологии, инженерство и математика) е два пъти по-голяма, в сравнение с подобни умни деца, които не са прескачали класове в училище.

В научния журнал също така се отбелязва, че с навлизането в пика на кариерите на всичките тези обекти на проучването сега става ясно колко „по-влиятелни са надарените от останалата част от обществото.“

Всъщност много от новаторите са хора, чиито познавателни умения са били открити и подкрепени в ранните им години чрез програми за обогатяване, като Центъра за талантливи младежи към университета Джон Хопкинс, който стартира дейността в допълнение на това продължаващо проучване.

Едни от по-популярните имена, които са преминали през центъра, са основателят на Facebook Марк Закърбърг, съоснователят на Google Сергей Брин и певицата Лейди Гага.

Един от ръководителите на проучването обаче съветва хората да не притискат децата си да стават гении. Това „може да доведе до всевъзможни социални и емоционални проблеми,“ казва Камила Бенбоу от университета Вандербилт.

Проучването предлага следните осем съвета за насърчаване у децата – както на високи резултати, така и на щастие на по-късен етап в живота:

1. Излагайте децата на най-разнообразни преживявания.
2. Когато едно дете показва силен интерес или талант в нещо, осигурявайте възможност за развитието му в тази насока.
3. Подкрепяйте както интелектуланите, така и емоционалните им нужди.
4. Помагайте на децата да развият „манталитет на израстване“, като поощрявате усилията, които полагат, а не способностите, които имат.
5. Насърчавайте децата да поемат интелектуални рискове и да са отворени към провалите, които ще им помагат да се учат.
6. Внимавайте с етикетите: да бъде определяно като надарено може да бъде емоционално бреме за едно дете.
7. Работете с учителите, за да посрещате нуждите на вашето дете.
8. Тествайте способностите на детето си.