Как Йогата ни прави по-добри хора?

През пролетта на 1970 г., индийският йогин Свами Рама иска да убеди западните учени в силата на йога. За тази цел той решава да предостави самия себе си за изследвания. Пристига в лабораторията на клиниката „Менингер” (Menninger) в Топека, Канзас, за да се срещне с д-р Елмър Грийн, който е пионер в изследванията за „биофидбек”, или процеса ,който повишава осведомеността за телесните функции, смятан обикновено за несъзнателен.

С прикрепени датчици, в първия си ден в клиниката, Свами Рама променя температурата на ръката си чрез разширяване на артериите в китката си, което води до разлика от десет градуса по Фаренхайт между лявата страна на дланта му – която изглеждала розово червено – и дясната, която изглеждала пепеляво сиво. (Отбелязва д-р Тимъти Маккол в „Йога като лекарство”).

Откакто Рама посетил Топека, йога става общоприета практика мейнстрийм, (въпреки неговата и на други гурута склонност към сексуални скандали). Че йога е огромно движение доказва броя на хората, разхождащи се всеки ден из цяла Америка с преметнати на раменете постелки за йога.

Според проучване за списание „Йога”, от 2016 г. йога практикуващите в Америка са повече от 36 милиона, в сравнение с 20 милиона през 2012 г., и 15 милиона през 2003 г. Те харчат около $ 16 млрд. за занимания и съоръжения по йога през последната година. Така от екзотична, Йога се превръща в масово движение.

Маркетингово проучване от 2015 установява, че от 1980 до 2009 г., в документалните книги и вестници смисълът на йога е изместен от духовността към фитнеса. „Днес, понятието“ сила „се отнася повече за физическа тренировка, отколкото за духовно израстване“, пишат авторите.

По този начин йога придобива по-емпирично приложение. Въпреки че по принцип е необходимо внимателно проектирано изследване в по-голям мащаб, проучванията показват, че практикуването на йога помага при лечение на депресия и тревожност (в няколко мета-анализи), управление на стреса, както и подобряване на благосъстоянието на хората, преживели рак.

Жителите на ашрами пък достигат „радикална промяна в съзнанието, каквато повечето хора преживяват само когато използват психо активни вещества.“ В това се състои изключителната трудност в изучаването на йога: Асана, или серия от пози, които най-вероятно си представяте, когато чуете „йога“, представлява физически упражнения, да, но също така и психологически и сетивни такива, подобно на медитацията. Почти всички изследователи твърдят, че никой не може напълно да знае „как работи йога „: Плодовете на дългосрочна практика са силно субективни, и е доста трудно да се изработи проучване, което има достъп до феноменологията на друг човек.

Поради дългата и междуконтинентална история, дори намирането на определение за „йога“ е трудно. Ейми Матюс, образователен директор на „Проект за дишане” и съавтор на „Йога анатомия”, казва, че йога е всяка „практика на движение“, където тялото, дъхът и вниманието се фокусират на едно и също място.

Например бегач, който влиза в медитативно състояние, с вдишвания, синхронизирани със стъпките практикува йога. Да вземем, например, класическата поредица от пози наречена слънчев поздрав. Стандартната препоръка е да съчетаете едно движение с едно вдишване или издишване, а изкуството е в прилагането на този принцип.

„Как да удължите или скъсите дъха си, така че да съвпада с движението? Идеята е, да се обърне внимание на това, което тялото ми е в състояние да прави – да адаптирам дъха си, за да отговаря на движението, както и да променя движението, за да отговаря на тялото, а също и да чуя това, което тялото ми е способно или иска да направи.“ казва Матюс в „Науката за нас”.

Мога да чуя това, от което тялото ми се нуждае днес и мога да приспособя слънчевия поздрав или всяко движение към тази нужда“, казва тя. „Ако дъхът ми остане стабилен и плавен, това е знак, че аз не искам от тялото си повече, отколкото то може да ми даде.“

Съществуват любопитни доказателства, че йога практики – дихателни техники, визуализации и други подобни – позволяват на хората да правят почти свръхчовешки подвизи. Припомнете си как Свами Рама съобщава, че контролира потока на кръвта в ръката си. За Маккол, Рама е в състояние да направи това, като влияе върху гладките мускули, които обгръщат артериите.

Това обикновено е извън съзнателния контрол, но йогинът е развил способността за по-добър достъп до вегетативната си нервна система, основа на сърдечната дейност, храносмилането и дишането. По същия начин изследователи от Харвард са открили през 1982 г. и 2013 г., че тибетските монаси са в състояние да повишат телесната си температура до 100 градуса по Фаренхайт.

„Това не е нещо, което много от нас могат да направят,“ Маккол казва за „Науката за нас”. „Но ние можем да направим същото, в по-малка степен.“ Това, което резултатите показват, Маккол казва е, че йога, за разлика от конвенционалните западни упражнения, се фокусира върху дишането, и „това се оказва пътя към вегетативната нервна система.

„Не можете да достигнете до храносмилането или ударите на сърцето си, но можете да им въздействате чрез дишането си и това е от ключово значение.

Ако правите едни и същи пози отново и отново, ден след ден, година след година, вие започвате да разбирате как тялото ви се изразява в тези движения и форми. С повторенията култивирате това, което изследователите наричат „проприоцепция”, или информираността къде се намира вашето тяло в пространството, и интероцепция (вътрешна сетивност).

Развивате усещания не само за въздуха върху кожата си, но и в костите, сухожилията и тъканите на тялото. Както вашите йога учители са ви увещавали – грижливо и постепенно извивате тялото си все повече. По същия начин се променя и емоционалното ви състояние.

Постепенно генерирате много фино чувство как скелетът ви е разположен във вашето тяло, и как всички слоеве плът са разположени върху него. Както Сат Бир Сингх Кхалса, асистент в Медицинското училище в Харвърд казва, повишаването на вътрешната информираност може да промени целия ни начин на живот.

„Някой, който практикува йога в продължение на осем седмици и след това пуши цигара, ще каже:“ Боже мой, никога не съм забелязал колко неприятни са цигарите, не мога да ги понасям, пушенето те кара да се чувстваш ужасно! „, казва той.

https://gossips.bg/wp-admin/options-general.php?page=ad-inserter.php#tab-4

Чрез обучение усещанията на тялото стават все по-силни за вас, така че чувствате токсичността на нещата, които консумирате доста доста по-осезателно. Поради тази причина, казва той, йога може да бъде супер мощна при контролирането на заболявания. „Хората променят начина си на хранене, променят поведението си и се обръщат към такова, което ги кара да се чувстват по-добре. Защото сега, за първи път в живота си, те всъщност чувстват на по-високо ниво.

Може би най-загадъчна част от йога е тази, до която емпиризмът има най-малък достъп, е това, което Кхалса нарича „обединителен“ опит – промените в съзнанието, които могат да дойдат след месеци и години на практика. Тези промени могат да попаднат в това, което Ейбрахам Маслоу, (един от основателите на позитивната психология), нарича „върхов опит“, моменти на голяма радост и удовлетворение, когато чувстваш света по-обединен и честен, чувстваш порив към себеактуализация.

Жителите на ашрами, които са имали подобни преживявания в техните практики съобщават, че изживяването е много подобно на това да си на халюциногени – като при приемане на LSD или псилоцибин гъби – но без чувството, че си извън контрол. (между другото, псилоцибин изглежда обещаващ начин да накараш хората да се откажат от пушенето.)

“ Не знам със сигурност какъв е механизмът, но ние сме със спекулативния възглед, че паметта ни се помещава само в мозъка. Това обаче няма как да е вярно. Как тогава е възможно да имаме телесни спомени, памет на мускулите и движенията? .“

Маккол заявява, че от гледна точка на йога, мозъкът не може да бъде „откъснат” от тялото. Не може да се говори за за физиология и психология, поотделно, сякаш те нямат нищо общо”.Разумът и тялото са две части от една и съща цялост, казва Маккой.

„Да може да е удобно да се мисли за мозъка като отделен от тялото – това е легитимен начин на разсъждение за нещата, но това е метафора, а не истина.” Духът и тялото са две части от едно и също нещо, познато като личност. И може би само чрез йога вие използвате и свързвате и двете!”